Wednesday, 19 January 2022

Manfaat Omega 3 Minyak Ikan untuk Kesihatan | Lydia Aramina

Manfaat omega 3 minyak ikan untuk kesihatan

Sering kali kita mendengar atau membaca maklumat tentang Omega-3 sangat baik untuk kesihatan terutamanya untuk kesihatan jantung, otak dan tulang serta sendi. Tetapi Omega-3 juga diketahui menyokong kesihatan kita dalam pelbagai cara. Jom ketahui bagaimana kita boleh memanfaatkan nutrien penting ini.


Ada beberapa manfaat Omega-3 yang kita tidak sangka, antaranya:-

1. Mengekalkan kesihatan mata

Retina kita mengandungi asid dokosaheksaenoik (DHA) yang diperlukan untuk pengecaman visual. Omega-3 menyokong dengan mengekalkan tahap optimum DHA yang diperlukan untuk penglihatan mata yang sihat.Omega-3 juga membantu penyaliran cecair intraokular yang betul dari mata, mengurangkan risiko tekanan mata yang tinggi dan glaukoma.

2. Mengawalkan berat badan yang sihat

Satu kajian menunjukkan bahawa minyak ikan meningkatkan keberkesanan senaman dalam usaha untuk menurunkan berat badan. Omega-3 menyokong dengan merangsang enzim yang mengangkut lemak di mana ia boleh digunakan untuk tenaga.Omega-3 juga meningkatkan kelajuan metabolisme supaya kita membakar lebih banyak lemak dan kehilangan lebih banyak berat badan.

3. Meningkatkan imunisasi badan kita

Keradangan yang berpanjangan akibat tekanan, diet atau faktor gaya hidup boleh merosakkan tisu kita yang membawa kepada kemerosotan dan bengkak. Omega-3 menyokong dengan mengurangkan keradangan dengan mengurangkan reaksi keradangan. EPA dan DHA meningkatkan fungsi sel darah putih untuk menghasilkan antibodi, menghalang jangkitan dan virus untuk meningkatkan sistem imun kita.

Walaupun Omega-3 mempunyai pelbagai manfaat kepada kesihatan, ia adalah nutrien yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh. Oleh itu, pengambilan supplemen Omega-3 adalah penting. Orang yang sihat memerlukan kira-kira 1,000-2,000 mg minyak ikan sehari.

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang Omega 3 atau ingin mendapatkan Omega Guard Shaklee, boleh hubungi saya dengan menekan gambar di bawah untuk pautan Whatsapp.

Whatsapp Lydia Aramina


Boleh juga lihat



Continue Reading

Wednesday, 12 January 2022

Azam Baru 2022 untuk menjadi Lebih Baik dari Tahun Sebelumnya

Azam Baru 2022 | Lydia Aramina


Selamat Tahun Baru 2022. Di ambang tahun baru ini seringkali tanya diri sendiri apa azam kita setiap tahun? Mungkin ada kelainan dari tahun sebelumnya atau ada azam tahun lepas yang tak tercapai ingin dilaksanakan tahun ini? Tepuk dada tanya selera. 

Untuk entri saya kali ini, saya ingin kongsikan sedikit sebanyak azam yang ingin saya laksanakan tahun ini agar tahun baru ini saya akan menjadi orang yang baru. New year, new me kata orang mat salleh.

1. Minum air kosong secukupnya setiap hari

Perkara ini nampak macam biasa dibuatkan tetapi selalu tak tercapai target minum air kosong secukupnya setiap hari. Sering terlupa dan kadang-kadang dalam satu hari itu cuma minum minuman air manis sahaja. Satu perkara yang saya perasan kalau saya cukup minum air kosong secara berterusan, saya perasan yang saya kurang fikirkan makanan (hahaha). Pernah baca satu artikel mengenai minum air kosong secukupnya untuk tubuh badan kita dapat mengawal berat badan. Ada banyak lagi kebaikan lain tentang air kosong ini yang akan saya kongsikan di entri lain nanti.

Anggaran pengambilan air kosong setiap hari

2. Makan sayur-sayuran lebih

Saya jenis yang tak kisah makan sayur apa pun sebab memang gemar makan sayur-sayuran. Pernah tengok tips diet makan suku-suku setengah tak? Suku pertama adalah bijirin, suku kedua adalah protein dan yang setengah itu adalah sayur-sayuran. Tahun ini bolehlah amalkan tips ini kerana sayur-sayuran sangat baik untuk sistem pencernaan kita. Satu lagi sayur-sayuran juga membuat kulit kita sihat dan berseri.

Sayur-sayuran yang berkhasiat

3. Bangun awal pagi untuk bersenam

Tentu ramai yang tidak suka buat yang ini termasuklah diri ini. Bila kita bersenam awal pagi, kita mampu membakar kalori lebih banyak sepanjang hari. Tekanan darah, kadar degupan jantung dan darah mengalir ke otot juga lebih baik. Jadi jom sama-sama kita bangun awal pagi untuk bersenam. Mulakan dengan berjalan pagi atau regangan ringan untuk yang baru nak buat.

4. Amalkan lebih menjaga diri

how to Self care

Kita sentiasa terlupa untuk menjaga diri sendiri seperti mengamalkan gaya hidup sihat dengan makan makanan yang sihat, dapatkan tidur yang cukup, kerap bersenam, dan elakkan dadah, merokok dan alkohol, amalkan kebersihan yang baik, mencuba sesuatu yang disukai setiap hari dan lain-lain. Sayangilah diri sendiri.

5. Membaca sesuatu yang bermanfaat selama 30 minit sehari

Membaca amalan mulia

Membaca memerlukan niat yang besar untuk seseorang. Dengan amalan membaca sesuatu yang bermanfaat selama 30 minit sehari akan membuka minda kita secara luas. Membaca juga melatih otak kita agar tidak mudah lupa dan membantu otak untuk berkembang lebih baik. 

6. Bina keyakinan diri

Bina keyakinan diri

Seseorang akan menghormati dirinya apabila mereka mengatakan bahawa mereka akan melakukan sesuatu dan mereka melakukannya. Praktikkan dalam diri kita juga, kita akan menghormati diri kita jika kita mengatakan "Saya akan melakukan sesuatu dan saya melakukannya", dan kepercayaan pada diri kita akan menjadi lebih mudah, kerana kita tahu kita tidak takut dengan kerja atau perkara itu. Tindakan memberi makna kepada perkataan kita sendiri, dan ia akan membantu membuka jalan untuk mencapai matlamat kita, mengukuhkan hubungan kita sesama orang lain dan berasa bangga dengan siapa diri kita.


Ini sedikit sebanyak yang boleh saya kongsikan kepada semua apa azam baru saya. Azam baru tidak semestinya perkara yang besar, perkara kecil contoh seperti tak membuang sampah merata-rata tempat atau pakai sunscreen setiap pagi pun satu azam juga.

Masih belum ada azam tahun 2022? Anda belum terlambat lagi untuk fikirkan azam anda sebab tiada ketetapan masa untuk azam baru ini walaupun ia lebih baik jika dilaksanakan awal tahun kerana kita ingin menjadi seorang yang lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. Buat refleksi diri dan apa yang ingin anda perbaiki. Moga dapat membantu anda membuat azam baru 2022 yang penuh bermakna untuk diri anda. 

Continue Reading

Wednesday, 8 December 2021

Tips Mengatasi Masalah Kulit Kering | Lydia Aramina

Tips mengatasi masalah kulit kering

Pernah terfikir tak kalau pakai moisturizer yang tebal boleh melembapkan kulit yang kering? Saya juga pernah berfikir seperti itu. Memakai pelembap yang tebal tidak akan menyelesaikan masalah kulit kering. Siapa di sini mempunyai kulit yang sangat kering? Disini saya ingin kongsikan cara bagaimana mengatasi masalah kulit kering ini. 

1. Diet

Diet rich fat adalah penting untuk kesihatan kulit anda. Makanan seperti badam, salmon, avocado, hemp seeds, biji chia, walnut dan minyak zaitun, semuanya mengandungi asid lemak yang memastikan kulit anda lembap dari dalam dan luar. Ini adalah lemak baik lemak sihat yang penting untuk pertumbuhan sel fungsi otak dan kulit anda. 

supplement untuk kulit kering

Juga sangat disyorkan anda untuk mengambil suplemen. Asid lemak omega adalah sumber minyak lemak yang terbaik. Suplemen yang anda boleh ambil untuk kulit anda, terutamanya suplemen Omega Guard ini adalah suplemen yang saya ambil selama bertahun-tahun dan ia sangat kaya dengan lemak Omega3. Vitamin larut seperti Vitamin A dan Vitamin D dan semestinya asid lemak omega adalah antara suplemen yang boleh anda ambik untuk kulit yang kering.

Boleh baca: Omega-3 untuk Kulit lebih Cantik dan Berseri

2. Penjagaan Kulit

Sekarang beralih kepada penjagaan kulit. Anda boleh melakukan beberapa urutan setiap saat dan urutan tersebut sangat bermanfaat untuk kulit kering kerana ia meningkatkan peredaran mikro iaitu membawa oksigen dan nutrien ke sel sambil mengeluarkan bahan buangan dari tisu kulit. 

a. Tabiat membersihkan kulit

Tabiat ini adalah perkara yang ramai orang silap buat. Suhu air sangat penting. Air panas hanya menggalakkan kehilangan air dari kulit anda. Jadi pastikan anda membilas dengan suhu kulit iaitu suam-suam kuku. Mengehadkan pembersihan sekali sehari sahaja adalah idea yang baik. Tukar produk anda kepada pembersih berasaskan gel atau susu dan bersihkan secepat mungkin kerana jika terlalu lama, ia dapat menghilangkan kelembapan semula jadi anda.

b. Kerapkan membuat proses pengelupasan (exfoliation)

Jika anda membuat exfoliate dengan enzim atau asid yang ringan, ia boleh menanggalkan sel kulit kering yang berada di atas kulit dimana sel ini mengganggu penyerapan pelembap anda dan produk hydrating yang lain. Proses ini menghidratkan sel-sel baru yang sihat dan membenarkan produk anda menyerap dengan lebih baik. Lakukan proses ini 2-3 kali dalam seminggu.

c. Kaedah lapisan 3-2-2 untuk merawat kulit kering. 

Lapisan produk adalah kuncinya. Menyapu lapisan wax dan minyak pada kulit menghalang kelembapan luar daripada masuk. Cuba lakukan kaedah 3-2-2 iaitu pada asasnya menggunakan tiga lapisan toner, dua lapisan serum dan dua lapisan pelembap. 

Tiga Lapisan Toner

Toner menjadikan kulit anda lembap dan gebu. Anda boleh menggantikan toner dengan essence pilihan anda.

Dua Lapisan Serum

Serum yang padat dengan humectants dan nourishing ingredients baik untuk kulit. Fungsi serum dapat memulihkan kulit yang rosak dan menyuburkannya dengan kelembapan dan nutrien.

Dua Lapisan Pelembap

Pelembap pula memberikan kulit kita lembap agar lebih berseri. Memilih heavy moisturizer bukan sesuatu yang perlu dititikberatkan tapi pilihlah yang sesuai dengan kulit anda. Sapu lapisan pertama pada seluruh muka dan sapu lapisan kedua pada bahagian yang kering terutamanya bahagian pipi.    

Ini adalah tambahan, anda boleh amalkan memakai sleeping mask juga. Sleeping mask akan membuat perbezaan yang ketara dalam rutin malam anda jika anda ingin bangun dengan kulit yang berseri dan bermaya.

Bawah ini pula adalah bahan-bahan yang perlu anda cari dan bahan-bahan yang perlu berhati-hati apabila anda mencari produk penjagaan kulit.

Bahan yang melembapkan kulit muka


3. Humidifier

Satu lagi perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk merawat kulit kering ialah melabur dalam humidifier. Persekitaran yang lembap sangat membantu dalam penjagaan kulit anda yang kering di mana alat ini boleh melembapkan kulit anda. 


Semoga tips yang saya kongsikan ini dapat memberi manfaat kepada anda semua lebih-lebih lagi yang mempunyai masalah kulit kering. Sekiranya anda ada soalan, boleh tinggalkan di ruang comment. 


Boleh juga lihat

5 Cara untuk Menghapuskan Jerawat Pasir

Continue Reading

Monday, 6 December 2021

Pengalaman Selepas Suntikan Dos Penggalak Covid-19 | Lydia Aramina

Pengalaman Selepas Suntikan Dos Penggalak Civid-19


Pada 3 Disember 2021, saya telah pergi temujanji untuk dapatkan suntikan dos penggalak Covid-19 di Stadium Tertutup Kota Samarahan. Agak jauh dari rumah saya dan tempat ini sangat jauh dari orang ramai jadi sesuailah untuk dijadikan tempat untuk orang menerima vaksin.

Seperti yang kita tahu, untuk dos penggalak ini kebanyakkan kita akan menerima jenis vaksin Comirnaty atau nama lainya Pfizer. Memandangkan sebelum ini saya penerima vaksin Pfizer, jadi kena tunggu 6 bulan baru boleh ambik manakala penerima vaksin selain Pfizer, 3 bulan selepas dapat dos kedua, anda dah boleh dapatkan dos penggalak ini.


Saya dapat appointment melalui MySejahtera tapi ada yang walkin sahaja. Stadium Tertutup Kota Samarahan terima yang walkin, jadi bolehlah pergi kalau sudah genap tarikh yang saya maklumkan di atas.

Seterusnya saya akan kongsikan kesan sampingan yang saya dapat dalam beberapa hari selepas terima suntikan dos tersebut.

3 Disember 2021
Selepas beberapa jam berlalu, bahagian tangan yang kena cucuk mulai rasa lenguh sedikit. Malam sedikat rasa lenguh semakin terasa. 

4 Disember 2021
Hari ini bahagian suntikan masih terasa sakit & lenguh, lebih sakit berbanding semalam. Perasaan macam nak demam tapi suhu badan masih normal.

5 Disember 2021
Rasa lenguh semakin pulih, tak sakit dah. Boleh angkat barang seperti biasa. Badan juga masih sihat. Tidur pun dah selesa.

6 Disember 2021
Hari ini langsung tidak sakit dah. Yeahh sekejap sahaja sakitnya kali ini berbanding vaksin dulu.


Supplement yang saya ambik selama empat hari ini hanyalah VitaC dan Omega Guard dari Shaklee. Cuma hari pertama sahaja saya ambik dua kali iaitu sebelum dan selepas suntikan, 3 biji Omega Guard dan 1 biji VitaC. Hari seterusnya saya ambik sekali sahaja seperti rutin setiap hari.

Supplement untuk suntikan dos penggalak Covid-19


Fungsi VitaC adalah untuk meningkatkan imun sistem kerana vitamin c mempunyai antioksidan yang tinggi. Omega Guard pula bersifat anti-radang jadi ia dapat melegakan rasa lenguh dengan lebih cepat. 

Ikhtiar dengan Shaklee walaupun tahu ia tidak dapat menghalang kita daripada sakit tapi yang penting kita ada usaha. Sama juga konsep kita ambik vaksin, ramai yang dah ambik vaksin tapi tetap positif Covid-19. Jadi kita perlulah ambik langkah untuk kuatkan antibodi kita dengan makanan yang sihat atau supplement kesihatan.

Pabila badan kita sihat, antibodi kita pun kuat. Antibodi yang kuat mampu mengurangkan simpton Covid-19 yang teruk kalau kita dijangkiti virus tersebut. Perjuangan kita belum berakhir, jadi jangan leka. Jaga SOP, kebersihan dan kesihatan diri kita.

Sekiranya anda ingin mengetahui atau dapatkan VitaC dan Omega Guard, boleh tekan gambar di bawah untuk pautan Whatsapp saya.

Lydia Aramina


Boleh lihat:


Continue Reading

Sunday, 5 December 2021

Bercuti ke Borneo Tribal Village, Bau Sarawak | Lydia Aramina

Borneo Tribal Village

Borneo Tribal Village atau BTV adalah resort yang berkonsep kampung suku kaum Bidayuh, Sarawak. Resort ini terletak di Kampung Apar Singai, Bau, tidak jauh dari simpang pekan Tondong dan Kem Puncak Permai. 

Tempat ini mempunyai kemudahan yang sangat lengkap di mana anda boleh melakukan pelbagai acara atau aktiviti seperti:

  • Berkanu / berakit
  • Berkelah / Memanggang
  • Lawatan sambil belajar
  • Seminar kem motivasi
  • Percutian bersama keluarga
  • Persembahan kebudayaan dan muzik

Dan banyak lagi. Kami datang ke sini pada hujung minggu untuk merehatkan diri selepas bekerja sepanjang minggu ini tadi. Mengambil masa dalam 45 minit dari bandar Kuching untuk sampai ke destinasi. Seperti biasa, kena daftar masuk untuk ambik kunci bilik. Setiap bilik mempunyai harga yang berlainan memandangkan bangunan dan kemudahan yang berlainan.

Ada banyak jenis tempat tinggal seperti rumah panjang tradisional, rumah panjang kontemporari, kabin buluh, chalet tepi sungai, pondok tribal, dan motel.

Tribal House Borneo Tribal Village
Tribal House tempat kami tinggal. 

Tribal House Borneo Tribal Village
Dalam Tribal House.

Tilam, bantal, selimut dan tuala mandi disediakan. Dalam bilik ini ada tandas dan bilik mandi, tetapi sabun mandi, shampoo dan ubat gigi tidak disediakan, anda kena bawa sendiri. Malam sangat sejuk sebab dinding dan lantai rumah ini diperbuat daripada buluh. Seperti yang anda lihat, rumah ini ada elektrik. Tetapi rangkaian telephone ada yang kuat, dan ada yang tidak dapat langsung. Rasanya rangkaian Celcom ja ada di sini. 

Tak banyak aktiviti yang dapat dilakukan memandangkan hari hujan, tetapi sempat juga ke sungai yang berdekatan. Jadi kalau anda sampai pada hari yang cerah, jangan lupa untuk mandi di sungai.  

Borneo Tribal Village
Tempat untuk memanggang. Kena sewa, RM30 kalau tak silap.

Lepas mandi sungai, aktiviti seterusnya adalah memanggang dan makan-makan. Makanan dan minuman kami semua bawa dari luar dan masak sendiri. Dengan udara yang segar dan mendengar bunyi alam sekitar sambil menikmati makanan yang menyelerakan pastinya sangat menenangkan jiwa dan raga.   

Pada keesokannya pula kami bersiar-siar di sekitar kawasan tersebut. Kawasan ini sangat besar, dalam satu hari pun tak habis buat rodaan hehe.

Borneo Tribal Village
Ada banyak aktiviti yang boleh anda lakukan di sini.

Borneo Tribal Village
Menyempatkan diri bergambar di Tanju Rumah Panjang Tradisional Bidayuh sebelum balik

  
Borneo Tribal Village
Dari kiri, rumah panjang kontemporari, rumah panjang tradisional, dewan utama dan pentas Rainforest

Siapa yang inginkan suasana yang tenang, bolehlah pergi ke sini untuk bercuti bersama keluarga atau kawan pada hujung minggu atau musim cuti sekolah nanti. 

Di bawah ini saya sertakan dengan maklumat BTV untuk memudahkan anda membuat tempahan atau ingin mengetahui tempat ini dengan lebih lanjut.

No Pejabat: 082-450450 / 082-522664
No Telephone: 010-9841007 (Yolanda)
Email: borneotribalvillage2012@gmail.com
Facebook: Borneo Tribal Village Obut Pikatang Villagestay

Sekiranya ada soalan, sila tinggalkan soalan anda di ruangan comment. 

Boleh juga lihat:


Continue Reading

Saturday, 4 December 2021

7 Sebab Kenapa kena pilih ESP Shaklee | Lydia Aramina

7 sebab kenapa kena pilih ESP Shaklee

Pemasaran mengenai serbuk protein bagai cendawan tumbuh selepas hujan di Malaysia sekarang lebih-lebih lagi rakyat kita ramai yang mula sedar akan kebaikannya terutamanya yang ingin menjaga badan. Tetapi sejauh mana kita mengetahui bahawa serbuk protein yang kita ambil benar-benar berkualiti dan selamat untuk dimakan untuk tempoh yang lama?

Di sini Lydia ingin kongsikan 1 produk Shaklee yang dah lama saya amalkan dan sangat popular kerana protein tersebut boleh diambil oleh ibu mengandung juga. Tak lain tak bukan tentunya ESP atau nama panjang ialah Energizing Soy Protein. 

Ada 7 sebab kenapa anda kena memilih ESP sebagai protein harian anda.

1. Pilihan yang lebih baik

Protein berasaskan haiwan seperti ayam atau daging, ia mempunyai lemak dan kolesterol. Manakala ESP pula merupakan protein yang berasaskan tumbuhan iaitu kacang soya 

  • 14g protein tulen, bersamaan dengan 1 hidangan ikan
  • RENDAH lemak supaya untuk dinikmati setiap hari
  • TIADA kolesterol untuk jantung yang lebih sihat.
  • RENDAH Indeks Glisemik, sesuai untuk pesakit kencing manis dan bagi mereka yang mahu menurunkan berat badan mereka.  
Glisemik Indeks ESP Shaklee
Indeks Glisemik dalam Protein Soya


2. Sumber asli

ESP diperbuat daripada kacang soya asli, iaitu BUKAN-GMO kacang soya yang melalui pengubahsuaian organisma secara genetik. ESP tidak mempunyai gluten, di mana ia selamat untuk orang yang sensitif terhadap gluten. Tiada perisa, pemanis dan pewarna tiruan, hanyalah rasa dan warna asli kacang soya. Akhir sekali, tiada pengawet kerana kacang soya asli yang terbaik tidak perlu pengawet.


3. Melangkaui organik

Shaklee telah menyaring lebih daripada 350 bahan pencemar, racun perosak dan bendasing pada setiap ramuan botani yang baru, 3 kali lebih tinggi daripada piawaian Farmakopeia A.S., hanya untuk menghasilkan minuman soya yang selamat dan Melangkaui Organik. Ini adalah untuk memastikan kualiti dan potensi produk Shaklee kepada penggunanya.


4. Berkualiti tinggi

ESP hanya memberikan kualiti terbaik kacang soya dengan: memberikan kita 9 asid amino penting yang lengkap untuk fungsi tubuh yang optimum. ESP protein yang lebih sihat daripada protein haiwan kerana soya adalah berasaskan tumbuhan yang tidak mempunyai kolesterol dan rendah lemak. ESP juga dihasilkan di bawah Program Pemeliharaan Identiti atau dalam bahasa Inggris Identity Preservation Program (IPP) yang memastikan kualiti dan keselamatan yang terbaik untuk memberikan nutrien dan kebaikan soya yang lengkap dalam setiap cawan yang kita minum setiap hari.


5. Pilihan yang berkhasiat

Membekalkan 500mg kalsium secara semula jadi di mana ia penting untuk perkembangan tulang dan gigi yang kuat. ESP juga mengandungi 5 vitamin B penting secara semula jadi, memberikan tenaga yang berkekalan. Lydia ada cakap ESP sesuai untuk ibu mengandung kan? Inilah sebabnya. Lengkap untuk pebentukkan bayi yang lebih sihat.


6. Sesuai untuk semua jenis perut

Ada sesiapa di sini perut jenis yang tidak dapat menerima produk tenusu? Kalau ambil ja, perut terus meragam. Tidak perlu risau lagi sebab ESP bebas Laktosa dimana ia sesuai bagi mereka yang mempunyai intoleransi laktosa atau sensitif terhadap laktosa. Sangat mudah untuk dicerna, jadi kalau ada orang tua kita taknak makan, bagi mereka ESP. Orang yang Vegetarian juga boleh ambil kerana ia adalah pengganti terbaik protein dari daging. Bagi yang ada gastrik pula, ESP bersifat neutral jadi ia dapat melegakan perut kita.


7. Lazat!!

Rasa lemak, berkrim dan datang dengan perisa vanila semula jadi yang semua orang gemari. Boleh juga campur dengan juice atau air yang digemari, rasanya pasti menyelerakan dan sihat. 


Tidak perlu fikir panjang lagi. Shaklee ESP Mixed Soy Protein Isolated Powder menepati semua kriteria untuk kita jadi lebih sihat. Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai ESP atau ingin mendapatkannya, boleh tekan gambar di bawah untuk hubungi saya melalui pautan Whatsapp saya.

Lydia Aramina

Boleh lihat: 


 

Continue Reading